laurann

Historien om mitt hus

Kategori: Allmänt

Mitt hus är byggt på 1700-talet och har en historia.

Huset stod ursprungligen i Irsta, utanför Västerås.

Eftersom jag arbetade på AB Ytonghus i Västerås fick jag tillfälle att köpa detta hus. Huset skulle rivas för att företaget skulle bygga andra hus på denna fastighet.

Huset, som var rappat, hade en timmerstomme och det var den vi ville köpa. Priset var 2 000 kr och vi sålde en liten timrad bod för 600 kr till en arbetskamrat. Priset för timmerstommen och det material vi kunde ta reda på vid rivningen blev 1 400 kr.

Varför börjar man göra en så vansinnig grej? Jo, mina föräldrar hade rivit en stuga i Kristinehamn och byggt upp den igen i Revsand, utanför Kristinehamn. Det var alltså inte första gången jag var med och rev en timmerstomme!

Vi jobbade och slet - alla lediga stunder! Det är ett otroligt smutsigt jobb att riva ett gammalt rappat hus. Det dammar!

Kommentera inlägget här: