laurann

Mina Lucia-erfarenheter

Kategori: Allmänt

När jag gick i gymnasiet då firade vi Lucia redan natten innan Luciadagen. Vi gick och "våldgästade" våra lärare. Jag kommer speciellt ihåg när vi var hos vår tysklärare - inte Hermann Kappner - utan Anders Vikman. Han bodde i järnvägshuset eller i grannhuset kanske det var. Han hade knappt några möbler och cykeln stod i vardagsrummet. Han var säkert glad att vi kom och vi var snälla åt pepparkakor och kaffe. Sedan gick vi till vår högt respekterade fransklärare - Leo - Lars-Erik Olsson. Han bodde då på Djurgårn och det var inte så att vi fick skjuts dit utan vi gick i våra vita särkar mm. Det var nog det första året på Brogårn detta.

Det jag också kommer ihåg är sista året i ring AIII. Jag gick allmän språklig gren som det hette då. Jag blev vald till lucia på Brogårn 1966. Hela min klass hade fest hos en klasskamrat, Margaretha Persson. Hon var dotter till KMW-chefen och bodde i en stor villa på dåvarande Hertigvägen. Vi festade hela natten, men jag var tvungen att gå hem och lägga mig ganska tidigt eftersom jag skulle vara fräsch på morgonen.

Sedermera blev jag också Lucia på Karlstads universitetsfilial. Vann en resa till Nice som jag aldrig fick! Detta är en annan historia som är dokumenterad i Karlstad Universitets krönika!

Under min tidiga skoltid - grundskoletiden - blev jag vald till Lucia varje år. Min kompis, Inger, såg till att klassen lussade på hennes fars arbete - Hakonbolaget - varje år. Min far var snäll och hade stor bil och skjutsade oss dit på morgonen - tidigt - innan skolan började. Vi fick godispåsar och pepparkakor och alla tyckte att det var roligt att vi kom.

Förr i tiden var det snö och kallt på Lucia. I år är det blött och mörkt bara. Det är i alla fall tur att det finns något ljust som kommer i vår mörka tid!
Kommentera inlägget här: